Wednesday, September 9, 2015

Sebelum terbang ke bumi Viking.

Sebelum boleh terbang ke Denmark, banyak urusan yang kena diselesaikan dulu. Antaranya memohon resident permit (RP) di kedutaan Denmark di Kuala Lumpur. Bukan tak boleh pos je ke sana, tapi kalau bagi dokumen-dokumen yang diorang perlukan tu by hand, boleh lah diorang check masa tu jugak kalau ada yang tak lengkap ke apa. Sebab nak menunggu permohonan tu diproses dan keputusan permohonan tu samada berjaya atau tak bukannya sekejap. Untung nasib baik bolehlah dapat sekejap. Tapi kalau nasib tak berapa baik, memang lama nak tunggu siap. Macam kes kami lah, tak sampai seminggu sebelum sepatutnya kami kena terbang sebab nak kejar tarikh husband daftar di universiti, baru lah permohonan RP kami siap. Mana tak nya kelam kabut masa tu lah nak book tiket flight, masa tu lah nak kemas barang, nak kosongkan rumah sewa, bertolak dari Perlis ke KL. Mujur jugak suami dapat mintak postpone seminggu untuk daftar di universiti. Dapatlah bertenang sikit, jumpa saudara-mara, tapi sedih jugak sebab tak sempat nak balik rumah parents di Kluang. Kami hanya berjumpa di kampung nenek di Negeri Sembilan je. Takpelah alhamdulillah ada jugak rezeki nak spend masa 2-3 hari dengan keluarga di sana.

Di Kedutaan Denmark di KL. Kecik je pejabat diorang ni. Sewa kat bangunan orang. Sebelum sampai sampai kitorang expect besarlah macam kedutaan negara lain. Hehe



Satu daripada berkotak-kotak yang kami pos ke Denmark lepas dah dapat rumah sewa di sana. 

Kalau tak silap kami mula pos barang-barang macam rempah-ratus, pakaian, dan barang-barang nak menyambut baby baru tu dua bulan sebelum kami terbang. Pos melalui kapal laut, jadi ambil masa 3 bulan ke atas untuk sampai. Banyak jugak kos kitorang pos barang ni. Tapi atas nasihat kawan-kawan yang ada di Denmark yang dah bagitau mana yang ada, mana yang tak ada di Denmark, kami pos jugaklah. Antaranya, ikan bilis, cili kering, belacan, kerisik, set gunting rambut (sebab kos gunting rambut kat Denmark mahal, untuk budak je boleh cecah 100DKK sorang, itu baru budak. Huu), dan lain-lain. Lagi satu, sebab kitorang pun tak pernah ke sana kan, jadi rasa macam semua benda pun nak pos. Hehehe. Tapi bila dah sampai Denmark ni, ada je barang yang kitorang rasa tak payah pos pun takpe. Sebab boleh dapat di kedai Asia. Walaupun harga memang mahal sikit (semua barang pun mahal sini), tapi mudah lagi rasanya beli je kat sini, dari pos berkoyan-koyan dari Malaysia, sudahnya tak dapat pakai sebab dah rosak, beli banyak sangat. Takpelah, lepas dah tahu ni tak payah lah susah payah nak import semua barang dari Malaysia lagi. Yang tak pernah jumpa lagi kat sini macam belacan, kerisik. Itu bolehlah import dari Malaysia. Hehe. Jangan tak tahu, petai, tempe, pun ada kat sini tau. Kalau sesekali teringin memang boleh je beli kat kedai Asia. Lagi mudah.

Oklah, till next post, insyaAllah.

Salam!

2 comments:

Kak Wawa said...

Lamanya nak sampai 3 bulan..

best tak duk negara orang?")

Anna R. said...

Puan Wawa,

Aah memang lama menunggu. Bila sampai kotak-kotak tu depan rumah perasaannya bukan main seronok lagi! Hehehehe.

Best dapat pengalaman baru. Yang tak bestnya bila rindu keluarga kat Malaysia. Bukan ada tiket murah AirAsia nak balik. Huhu.

Anyway, thank you for dropping by! :)