Wednesday, September 23, 2015

Resepi Ayam Masak Merah Tomato

Assalamualaikum.

Mulai hari ni , saya akan masukkan post resepi masakan yang saya buat menjadi dalam blog ni. Sebenarnya saya ni bukan pandai masak pun. Lepas bernikah baru lah masuk dapur, masak sikit-sikit untuk suami makan. Masa tu lah baru nak belajar masak. Tapi tak pandai-pandai pun sebab boleh kira berapa kali je masak kat rumah. Sebab selalunya, lepas balik dari school, kami selalu tapau je makanan untuk makan malam. Makan tengahari, masing-masing makan dengan kawan kat school je memandangkan jarak antara school kami tak lah dekat. So memang tak berasah lah skill memasak saya tu. Duk takat tu je. Hehe

Tapi sejak merantau, duduk kat tempat orang ni, nak tak nak, malas ke rajin, penat ke tak, kena masak jugak. Satu, sebab susah nak dapat makanan halal sini. Kedua, kalau ada kedai makanan halal pun, banyak kedai kebab. Ketiga, ada je jual nasi briyani sebagai contoh kat kedai kebab halal, tapi harga dia mak aih. Sorang makan 1 set nasi briyani tu boleh cecah DKK90 paling murah pun saya jumpa kat sini. Tu kalau convert duit RM tu, boleh buat kenduri KFC makan dengan family lagi. Hehe. Jadi dah lebih kurang setahun saya memasak hari-hari kat rumah, untuk sarapan, makan tengahari, makan malam, kudap-kudapan.. Fuh. Tapi takde lah expert pun lagi memasak sekarang ni, cuma suami kata dah improve banyak. Alhamdulillah.. Ada hikmahnya bersusah-susah nak dapat makanan halal kat sini, & masak untuk keluarga ni. Kan?

Sampai sekarang ni pun, hampir setiap kali nak masak, saya masih lagi tanya bestfriend saya, which is Mr. Google. Cari dan cuba resepi yang banyak di website & blog. Terima kasih lah banyak-banyak kepada sesiapa yang banyak share resepi kat blog tu. Semoga jasa anda semua diberkati Allah swt.. Jadi saya terfikir, saya nak catat resepi-resepi yang saya buat menjadi kat dalam blog sendiri. Insyaallah lepas ni nak masak, cuma perlu bukak blog sendiri je cari resepi. Taklah hilang bila nak cari balik. Hehe. Dan untuk resepi pertama yang saya nak catat dalam blog ni, adalah antara masakan favourite suami. Yay.

Resepi ni saya ambil dari blog Dari Dapur MaDiHaA. Terima kasih ya! :)

Resepi ni ada saya ubah sikit-sikit sebab nak sesuaikan dengan selera suami yang tak kuat makan pedas tu. Walaupun saya asal dari nogori, kuat makan pedas, tapi kesian tengok suami berasap telinga sampai pijar jari-jemari kalau makan pedas. Jadi terpaksalah mengalah, so masak pun pedas ala-ala aje. Hehe

Ok, straight to our bussiness! :P


Bahan-bahan:
750g ayam dipotong sederhana
Cili kering (ikut selera anda nak pedas banyak ke pedas sikit) - Kisar
1 biji bawang besar - Kisar
3 biji bawang putih - Kisar
3 biji tomato - Kisar
1 biji bawang besar - Hiris kasar
Kulit kayu manis
Bunga lawang
Buah pelaga
Air
2 sudu besar sos cili
2 sudu besar sos tomato
2 sudu besar sos tiram
1 sudu besar kicap manis
Garam dan gula secukup rasa
Kiub ayam sikit secukup rasa

Cara masakan:
1. Bersihkan ayam, gaul dengan garam dan kunyit. Goreng sehingga 3/4 masak.
2. Tumis bahan kisar bersama kulit kayu manis, bunga lawang & pelaga sehingga wangi dan naik minyak.
3. Tambah sos cili, sos tomato, sos tiram, kicap manis, garam, gula, dan kiub ayam.
4. Tambah air ikut keperluan dan biar hingga mendidih.
5. Masukkan ayam yang digoreng tadi bersama hirisan bawang besar
6. Kacau sehingga kuah pekat sedikit.
7. Siap !

Harini insyaAllah saya nak masak nasi tomato dan ayam masak merah ni untuk juadah berbuka puasa. Kepada awak-awak yang berpuasa hari ni, saya ucapkan selamat berpuasa & selamat berbuka!

Semoga amalan kita semua diterima Allah swt, insyaAllah.

Salam!



No comments: