Friday, September 11, 2015

Autumn di Sophienholm

Salam.

Sophienholm ni antara tempat tarikan pelancong yang cintakan keindahan alam semulajadi yang tak jauh dari rumah kami di sini. Generally, Sophienholm ni macam taman rekreasi, yang banyak pokok-pokok besar, kawasan yang sedikit berbukit, dan terletak kat tepi tasik. Tu yang buat pemandangan kat sini cantik. Specifically, Sophienholm ni sebenarnya sebuah rumah lama yang cantik dibina pada tahun 1967. Kemudian tempat ni dijadikan tempat untuk pameran dan kebudayaan Danish dan pelbagai budaya lain. (Info dicedok dari Wikipedia.). Itu lah sebabnya tempat ni famous agaknya di samping tempatnya yang strategik berhadapan dengan Tasik Bagsværd. Lagi pun tak jauh dari bandar Copenhagen, dalam 15km je. :)

Masa kami ke sini musim autumn, jadi banyaklah daun-daun berguguran menutupi bumi. Daun kering pun nampak cantik bagi kami yang pertama kali merasa musim luruh ni. Hehe. Sempat makan mee goreng, bekal yang Sham dan Kak Siti bawa dari rumah. Makan laju-laju sebab sejuk hehe. Affan pun masa tu tak sabar dah nak turun stroller. Memang taklah nak bagi dia main sorang-sorang, takut dia pi terjun pulak kat dalam tasik tu. Hehehe. Masa kami datang sini ni tak ramai pun orang. Adalah terjumpa sorang dua jogging kat sini. Kalau summer, memang ramailah orang bersantai, ber-picnic, ber-BBQ kat sini sambil menadah muka bawah sinaran matahari. :D

Daun-daun menguning, tunggu masa nak gugur..

Cun sangat dah meja tu boleh duduk nak makan mee goreng. Hehe

Port budak-budak suka memanjat kat pokok ni masa musim panas.



One happy family; Sham, Kak Siti & Hakeem. 

Diorang ni antara yang banyak bantu kami masa kami baru sampai Denmark. Sempat kami tumpang berteduh kat rumah diorang beberapa hari sebelum kami memulakan kehidupan kat Denmark ni. Sobs sedih pulak sebab diorang dah nak balik Malaysia dah hujung tahun ni. :')

Bergambar sikit dengan rumah yang famous kat belakang tu. Hehe

Penat kejar budak kecik ni sambil bawa perut. Hehe. Masa ni tengah mengandungkan Afeef 6 bulan. 

Our little family

OK, till next entry, insyaAllah.

Salam!

No comments: